wtorek, 17 stycznia 2017

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie


 

Słyszałam o Cherezińskiej.  Poprzednia książka znudziła mnie.  Ale magnes  książki historycznej kusi. Lektura na wciągnęła mnie od pierwszej strony. A to niełatwe bo jestem czytelnikiem wymagającym.

Cykl„ Odrodzone Królestwo”, opowiadaj  o czasach rozbicia dzielnicowego.  Ten fragment polskiej historii jest wyjątkowo trudny .  Nie wiadomo do końca czy Świętosława, córka Mieszka i Dobrawy, naprawdę istniała.  Jednak szkielet historyczny pozostał Cherezińska wypełnia go. 
Poznajemy młodą dziewczynę, o wielkim temperamencie, inteligentną i żywotną. Nie akceptuje swojej macochy  Ody. Bo żona ojca myśli tylko o własnym interesie

Z  obowiązku poślubia szwedzkiego króla Eryka.  Prowadząc do unii politycznej i militarnej obu krajów  W tym samym czasie na dworze pojawia się Olav Tryggvason, król bez królestwa, w drodze po swoje włości…

Watek polityczny i obyczajowy przeplatają się. Postacie są realistyczne. Zwłaszcza Mieszko to władca silny  ciałem i duchem ojciec, o żelaznej woli. Interesująca nawet dla tych, których nudzi  historia.

Książki Cherezińskiej znane są z wartkiej akcji i lekkiego pióra, czyta się  jak kryminał. Choć są w większości grube i ciężkie Historia nie ma rozdziałów. Kolejne części opisują etapy życia królowej. 
Podobno Piastowie to Konik pisarki.
Nawet okładka oddaje realia epoki .Na pewno do nich wrócę .


E Cherezińska
Harda 2015

1 komentarz: